Yazar
İskender SAYEK
Prof. Dr., Tıp Eğitimi Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (ORCID No: 0000-0001-5951-3511)

Özet

  • Türkiye’de tıp eğitimi son 30 yılda önemli değişimler geçirmiş ve yeterliğe dayalı bir modele yönelmiştir. COVID-19 pandemisi ise uzaktan ve harmanlanmış eğitim modellerini gündeme getirmiştir. Tıp fakültelerinin artışı ve sağlık hizmetlerinin küreselleşmesi, eğitim kalitesinin sorgulanmasına yol açmış; bu nedenle akreditasyon süreçleri önem kazanmıştır. Bu yazıda, Türkiye’de tıp eğitiminin son 30 yıldaki dönüşümü, akreditasyon sürecinin önemi ve etkileri ele alınmaktadır. Yeterliğe dayalı eğitim modeli, pandemi sonrası değişen eğitim yaklaşımları ve akreditasyonun tıp fakültelerine sağladığı katkılar detaylandırılmıştır. Türkiye’de 2008’de başlayan akreditasyon süreciyle birlikte tıp fakültelerinde program revizyonu, öğrenci temsiliyeti, eğitici eğitimi, sosyal güvenirlik gibi alanlarda önemli gelişmeler sağlanmıştır. Yazı, akreditasyonun tıp eğitiminde kaliteyi artırarak daha nitelikli hekimler yetiştirmedeki rolünü vurgulamaktadır.   

Summary

  • Medical education in Türkiye has undergone significant changes over the past 30 years, shifting towards a competency-based model. The COVID-19 pandemic brought remote and blended learning models to the forefront. The increase in the number of medical schools and the globalization of healthcare services have raised concerns about the quality of education, making accreditation processes increasingly important. This paper discusses the transformation of medical education in Türkiye over the past three decades, highlighting the significance and impact of accreditation. It details the shift to competency-based education, the changes in educational approaches after the pandemic, and the contributions of accreditation to medical schools. Since the accreditation process began in 2008, significant improvements have been achieved in areas such as curriculum revision, student representation, faculty development, and social accountability. The paper emphasizes the role of accreditation in enhancing the quality of medical education and training more qualified physicians.    

Anahtar Sözcükler / Keywords

  • TR: Öğrenci katılımı, dahil olma, ortaklık, tıp eğitimi
    EN: Student Engagement, involvement, partnership, medical education

Tablo Başlıkları / Table Heads

  • Tablo 1. Tam akreditasyona sahip tıp fakültelerinin ilerleme raporlarındaki akreditasyon sürecine atfedilebilecek örnek ifadeler. Tablo 2. Cumhuriyetin İkinci Yüzyılı İçin Türkiye Tıp Eğitimi Hedefleri

Kaynaklar / References

  • Altıntaş, L., Alimoğlu, M. K., Şenol, Y., Durak, H. İ., & Sayek, İ. (2024). RE-AIM evaluation of accreditation process in Turkey. BMC Medical Education, 24, 1152. https://doi.org/10.1186/s12909-024-06143-1 Blouin, D., Tekian, A., Kamin, C., & Harris, I. B. (2018). The impact of accreditation on medical schools’ processes. Medical Education, 52(2), 182-191. https://doi.org/10.1111/medu.13491 Boulet, J., & van Zanten, M. (2014). Ensuring high-quality patient care: The role of accreditation, licensure, specialty certification and revalidation in medicine. Medical Education, 48(1), 75-86. https://doi.org/10.1111/medu.12286 Frenk, J., Chen, L., Bhutta, Z. A., Cohen, J., Crisp, N., Evans, T., … & Zurayk, H. (2010). Health professionals for a new century: Transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet, 376(9756), 1923-1958. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5 Goh, P. S., & Sandars, J. (2020). A vision of the use of technology in medical education after the COVID-19 pandemic. MedEdPublish, 9(49). https://doi.org/10.15694/mep.2020.000049.1 Karle, H. (2006). Global standards and accreditation in medical education: A view from the WFME. Academic Medicine, 81(12 Suppl), S43-S48. https://doi.org/10.1097/01.ACM.0000243383.71047.c4 Leinster, S. (2014). Role of accrediting bodies in providing education leadership in medical education. Journal of Health Specialties, 2(4), 132-135. https://doi.org/10.4103/1658-600X.142785 Sayek, İ., Turan, S., Batı, A. H., Demirören, M., & Baykan, Z. (2020). Social accountability: A national framework for Turkish medical schools. Medical Teacher, 43(2), 223-231. https://doi.org/10.1080/0142159X.2020.1841889 Van Zanten, M., Boulet, J. R., & Shiffer, C. D. (2022). Making the grade: Licensing examination performance by medical school accreditation status. BMC Medical Education, 22(1), 36. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03101-7

Geliş Tarihi / Received Date
  • 27.01.2025

Kabul Tarihi / Accepted Date
  • 15.02.2025